Elektrische fiets kopen:

Het kopen van een elektrische fiets is echter een stuk ingewikkelder dan het kopen van een niet-elektrische fiets. Koop je een verkeerde, dan heb je er minder lang plezier van, kom je voor extra kosten te staan en kun je er geen optimaal gebruik van maken. Je goed voorbereiden op de aanschaf van een e-bike is daarom van groot belang, ook een langere testrit is aan te bevelen. Wij hebben een aantal zaken voor je op een rij gezet waarvan wij vinden dat zij belangrijk zijn om goed over na te denken bij het kopen van een elektrische fiets.

Plek van de motor:
Ga je op zoek naar een elektrische fiets, dan kom je er al snel achter dat de motor van een elektrische fiets op drie verschillende plekken kan zitten: in het voorwiel, in het midden bij het frame of in het achterwiel. Iedere plek heeft zijn eigen voor- en nadelen. Hieronder beschrijven wij de voordelen en nadelen per type motor.

Voorwielmotor:
Voordelen
Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn vaak goedkoper dan e-bikes met een midden- of achterwielmotor. Ook is een voorwielmotor stiller dan de andere soorten, past hij het beste bij het design van een fiets en is een frame met lage instap mogelijk. Je kunt bij de voorwielmotor kiezen voor een dichte kettingkast die weinig onderhouden hoeft te worden. Tot slot heb je bij een elektrische fiets met voorwielmotor de mogelijkheid tot ‘vrijloop’. Dit betekent dat je ook zonder trapondersteuning kunt fietsen.

Nadelen
Bij een elektrische fiets met een voorwielmotor heb je het gevoel dat er aan de fiets wordt getrokken en het duurt één tot twee tellen voor de motor in actie komt. Bij een gladde ondergrond heb je eerder last van wielspin (het doorslippen van de wielen). Dit kan lastig zijn op zandwegen, bij vallende bladeren, sneeuw en ijzel. Door het gewicht in het voorwiel kan sturen iets zwaarder zijn dan bij een gewone fiets. De trapondersteuning bij een e-bike met voorwielmotor is minder krachtig dan bij de andere motoren, wat nadelig is op heuvelachtig terrein. Ook is een e-bike met motor in het voorwiel lastiger op te tillen aan de voorkant.

Middenmotor:
Voordelen
Elektrische fietsen met een middenmotor zijn het populairst. Dit komt door de fijne fietservaring die zij bieden. De energie van de motor komt direct in actie en wordt overgebracht naar de trapas, net zoals je benen doen op een niet-elektrische fiets. Deze werken meestal in combinatie met een krachtsensor en een rotatiesensor, zowel de krachtsensor en de rotatiesensor kunnen wij naar behoefte voor u aanpassen.

Verder meet een krachtsensor de kracht die je uitoefent op de trappers en past hij de trapondersteuning daar op aan. Hoe harder je trapt, hoe meer de fiets meehelpt. Dit zorgt voor een natuurlijke fietsbeleving. Oefen je minder druk uit op de pedalen, dan zal de motor in kracht terug schalen. De rotatiesensor werkt door het aantal trapomwentelingen die je maakt op de fiets. Als je stopt met trappen, wordt de ondersteuning zelfs direct onderbroken. Met een middenmotor krijg je tijdens het fietsen dus precies de juiste ondersteuning.
Je hebt motoren vanaf 40 Newton (trekkracht) tot ca. 85 Newton, hoe hoger het getal hoe meer trekkracht.

Een ander groot voordeel van een middenmotor is de plek waar deze op de fiets is gemonteerd: laag in het midden van de fiets, bij de trapas. Hierdoor wordt het gewicht gelijkmatig verdeeld en dat maakt deze fiets stabiel tijdens het fietsen en makkelijk te tillen (hij kiept niet naar voor of achter). Ook zit de middenmotor niet in de weg bij het plakken van zowel de voor- als achterband.
Bij een middenmotor hebt je ook meestal een keuze tussen een ketting of riem aandrijving, een ketting vergt meer onderhoud dan een riemaandrijving. Een riem aandrijving is ook nog stiller en duurzamer.

Nadelen
De middenmotor is duurder dan de andere motoren.

Achterwielmotor:
Voordelen
Elektrische fietsen met een achterwielmotor geven de meest natuurlijke rijbeleving. Een fiets zonder elektrische ondersteuning wordt immers ook aangedreven door het achterwiel. Verder stuurt een e-bike met een achterwielmotor strakker, is hij erg stil, heeft hij een lager gewicht en meer versnellingen waardoor je met name in heuvelachtig terrein beter af bent.

Nadelen
Het gewicht is op de achterkant van de fiets gevestigd. Hierdoor kun je de fiets lastiger verplaatsen. Ook kun je niet zelf je achterwiel wisselen als je bijvoorbeeld een lekke band hebt.

Capaciteit accu:
Het belangrijkste van een accu is de capaciteit/wattage. De capaciteit/wattage bepaalt namelijk voor een groot deel de actieradius. Deze actieradius geeft aan hoeveel kilometer je onder ideale omstandigheden kunt fietsen met één volledig opgeladen accu. Je kunt dit vergelijken met een benzinetank van een auto. Hoe groter de benzinetank , hoe verder je kunt rijden (actieradius).

Fiets je vaak lange afstanden? Kies dan voor een accu met een grote capaciteit. Als je alleen korte afstanden fietst dan kun je kiezen voor een accu met een kleinere capaciteit. Accu’s met een kleinere capaciteit zijn vaak ook goedkoper dan accu’s met een grote capaciteit.

Derailleurversnelling:
Voordelen
Met een derailleur heb je de beschikking over een groot aantal versnellingen, oplopend tot 27 versnellingen. Dit is vooral handig bij fietstochten in heuvel- en bergachtig gebied. E-bikes met een derailleurversnelling zijn ook vaak lichter dan e-bikes met een ander type versnelling. Dit fietst niet alleen lichter, ook loop je minder snel op tegen het maximale beladingsgewicht van een fietsendrager bij eventueel vervoer van je fiets op je auto.

Nadelen
Een derailleurversnelling is onderhoudsgevoelig en slijt snel. Door het open systeem is hij vatbaar voor vocht en vuil, waardoor je versnelling soms kan gaan haperen.

Naafversnelling:
Voordelen
De naafversnelling is vrijwel onderhoudsvrij. Het is een gesloten systeem waarbij de versnellingen opgeborgen zijn in de naaf van het achterwiel. Hierdoor zijn zij niet vatbaar voor vocht en vuil en heb je geen last van een krakende ketting. Ook is het bij een naafversnelling makkelijker om de versnellingen te bedienen en kun je schakelen als je stilstaat.

Nadelen
Doordat de versnellingen in de naaf van het achterwiel zitten, is het moeilijk om het wiel te verwijderen bij het wisselen van een fietsband. Daarnaast heb je bij een naafversnelling de beschikking over minder versnellingen, vaak maar zeven of acht.

Gebruik van de fiets
Wil je het hele jaar door fietsen door weer en wind of alleen toerfietsen met mooi weer? Het is verstandig om je keuze daar op aan te passen. Fiets je het hele jaar door, kies dan voor een fiets met dichte kettingkast: dat is onderhoudsvriendelijker. Voor toerfietsen kun je ook kiezen voor een fiets met derailleur met veel versnellingen.

Actieradius van de elektrische fiets is moeilijk te bepalen, deze is afhankelijk van de capieciteit van de accu en de gehele bagage wat de fiets moet vervoeren, de conditie van de berijder en heuvelachtig of vlakke fiets omgeving.

In onderstaand overzicht kun je globaal zien welk framemaat van de fiets bij jouw lengte past, let op bij een verende zadelpen moet 4 cm. extra erbij worden geteld :
Lengte.———— Framemaat
1.50m. – 1.65m.—- 49
1.60m. – 1.75m.—- 53
1.70m. – 1.85m.—- 57
1.85m. – 1.95m.—- 61
1.95m. – 2.10m.—- 65

Wij hopen dat met bovenstaand verhaal de keuze voor u al een stuk duidelijker is geworden,
zijn er meerdere vragen dan willen wij deze graag beantwoorden zowel via deze site of telefonisch of natuurlijk in onze winkel.