Is mijn fietsaccu aan vervanging toe?

Een fietsaccu gaat gemiddeld vijf tot acht jaar mee, mits goed onderhouden. Onderstaande signalen tonen aan of de accu van je e-bike aan vervanging toe is. De ene accu is wat duidelijker zichtbaar dan de ander, dus het niet altijd even gemakkelijk. Let wel, het is alleen de accu die aan vervanging toe is, niet je fiets!

Ook is de omgevingstemperatuur van een fietsaccu zeer belangrijk, bij een warme omgeving presteert deze zeker 15% beter dan bij een koudere temperatuur. Ook het opladen en opbergen van een fietsaccu is veel beter in een warme ruimte/omgeving.

 

  1. De actieradius loopt snel terug

Het aantal kilometers dat je kunt afleggen met behulp van trapondersteuning neemt snel af als de accu kapot aan het gaan is. Dit lijkt een duidelijk signaal, maar wanneer je voornamelijk korte afstanden rijdt, zal het niet snel opvallen. De batterij geeft dan keurig aan dat hij voor 100 procent is opgeladen, maar het maximale bereik kan bij lange na niet meer worden behaald. Je kunt een fietsaccu wat dit betreft vergelijken met de batterij van een mobiele telefoon.

  1. Het opladen duurt langer

Niet alleen is de accu sneller leeg, maar het volledig opladen ervan neemt meer tijd in beslag dan voorheen. In de loop der tijd zal dit bij elke accu in mindere of meerdere mate het geval zijn, maar bij een accu waar het beste écht vanaf is, duurt het opladen ook écht veel langer.

  1. Volledig opladen lukt niet meer

Hoelang je de accu ook aansluit, hij laadt niet verder op dan bijvoorbeeld 95 procent. Zolang dit geen belemmering vormt om met je elektrische fiets van A naar B te komen, is dit op zich niet erg. Maar niet meer volledig op kunnen laden is wel een signaal dat de accu aan het eind van zijn Latijn is en het op vrij korte termijn gaat begeven.

  1. De accu heeft schade, aan de binnen- of buitenkant

Als de fiets een flinke smak maakt, en de accu dus ook, kunnen de batterijcellen in de accu verschuiven. Dit kan op termijn kortsluiting veroorzaken, waarbij veel rookontwikkeling kan voorkomen en soms zelfs metershoge steekvlammen. Zo’n accu kan ongeveer anderhalf uur branden en is dan niet met water te blussen. Zand is een beter blusmiddel.

Ook schade aan de behuizing maakt de accu kwetsbaarder voor kortsluiting doordat warmte en/of vocht naar binnen kunnen.

  1. De accu laadt helemaal niet meer op

Duidelijker kan niet. Zijn alle draden juist bevestigd en laadt de accu toch niet meer op, dan is het einde oefening.

Wat is verstandiger: nieuwe accu of nieuwe fiets?

Een slechte of kapotte accu betekent natuurlijk niet dat je meteen over moet gaan tot de aanschaf van een nieuwe elektrische fiets. Je kunt alleen de fietsaccu vervangen. Dit is weliswaar een investering van enkele honderden euro’s, maar dat is altijd nog veel minder dan de kosten voor een gloednieuwe e-bike.

Ook kun je natuurlijk de fietsaccu laten testen bij ons, daarvoor hebben wij de geschikte apparatuur.